Co zrobić, gdy podczas jazdy w tunelu wybuchnie pożar? Dlaczego lepiej nie zatrzymywać się w tunelu? Jak powstają nowe tunele? Tym razem w Bunkrze Nauki nasza stała prowadząca Natalia Schmidt-Polończyk przesiadła się na fotel gościa! A to dlatego, że chcieliśmy przepytać Natalię z jej specjalizacji naukowej, czyli bezpieczeństwa w tunelach. W Polsce powstaje coraz więcej tuneli drogowych, ale czy na pewno wiemy jak z nich korzystać? Natalia opowiada o eksperymencie naukowym, który przeprowadziła ze swoimi studentami. Zorganizowała im (prawie) prawdziwy… pożar w tunelu. Oczywiście wszystko pod kontrolą! Jak zachowali się studenci? Jakie wnioski na temat naszego zachowania w tunelach i świadomości na temat zagrożenia wyciągnęła naukowczyni? Posłuchajcie tej bardzo ciekawej rozmowy! Te treści powinni znać naprawdę wszyscy – w końcu każdy z nas jest użytkownikiem dróg i coraz częściej budowanych tuneli.
Data premiery: 8 maja 2024
Gościni: dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk
Prowadzący: dr inż. Krzysztof Kluza
Bunkier Nauki to kanał popularnonaukowy na YouTube tworzony w AGH od czerwca 2022 roku. Mamy poczucie, że w dobie zalewu newsami i dostępności różnych źródeł warto poszukiwać takich informacji, które w sposób rzetelny, wiarygodny i przede wszystkim przystępny wprowadzą nas w świat nauki. Nasz kanał jest miejscem spotkań pasjonatów nauki i dyskusji o najważniejszych współczesnych problemach. Bunkier Nauki wyrasta z potrzeby jeszcze szerszego informowania w przystępny sposób o najważniejszych badaniach, odkryciach i rozwiązaniach powstających w uczelniach polskich i zagranicznych.
Nowy odcinek co dwa tygodnie w środę o godz. 17.
Doktor nauk humanistycznych, wykładowca na Wydziale Humanistycznym AGH, tutor akademicki. Prowadzi na YouTubie vlog poświęcony grom wideo, edukacji i kulturze (@KrzysztofMMaj). Znawca gier; teoretyk narracji fantastycznych i światotwórczych.
Adiunkt w Katedrze Informatyki Stosowanej AGH. Prowadzi badania związane z inżynierią oprogramowania i inżynierią wiedzy. Interesuje się również zastosowaniem systemów inteligentnych i metod sztucznej inteligencji.
Adiunkt na Wydziale Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH, naukowczyni, doktor nauk technicznych, tutorka akademicka, trenerka interpersonalna, Rzeczniczka Nauki. Na Instagramie działa jako Doktorka Tutorka.
Fizyk z wykształcenia i zamiłowania. Prowadzi wykłady i pokazy doświadczalne z obszaru fizyki. Finalista konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce. Pełnomocnik Rektora ds. Kół Naukowych. Pracuje na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH.
Współzałożycielka i wiceprezeska Planet-A Foundation, finalistka konkursu Forbes 25 under 25 w dziedzinie Zrównoważony rozwój i klimat. Absolwentka Wydziału Energetyki i Paliw AGH.
Studio nagrań powstało w industrialnej przestrzeni jednej z hal na Wydziale Odlewnictwa. W scenografii studia, prócz elementów nawiązujących do przemysłowego charakteru miejsca, znajdziemy również Senstera – cybernetyczną, interaktywną rzeźbę z lat 60. XX w., autorstwa Edwarda Ihnatowicza, którą AGH wspólnie z ASP w Krakowie odrestaurowało kilka lat temu.