AGH Solar Boat świętuje swój pierwszy triumf w sezonie 2024/2025 – zwycięstwo w kategorii open łodzi solarnych na zawodach Sardinia Innovative Boat Week. Zespół zdobył także nagrodę za najlepszą prezentację, tzw. tech-talk.
Solarna łódź Celka pomyślnie zaliczyła kontrolę techniczną i mogła przystąpić do rywalizacji w konkurencjach dynamicznych: endurance race (w czasie dwóch godzin należało przepłynąć największą ilość okrążeń po wyznaczonym torze, przy czym jedno okrążenie liczyło 6 km), slalom race (typowy slalom na czas po wyznaczonym bojami torze), time trial (pokonanie na czas toru o długości ok. 55 km), match race (rywalizacja łodzi w parach, po wyznaczonym torze), speed race (wyścig na czas na krótkim – ok. 180 m – dystansie). Najciekawszą, ze względu na wybieraną przez każdy zespół strategię, była konkurencja ton's race. Organizatorzy wskazali osiem punktów, między którymi można było dowolnie płynąć. Wygrywała łódź, która w czasie dwóch godzin przepłynęła sumarycznie najdłuższy dystans. Zespoły musiały zatem zadecydować o przepłynięciu takich odcinków, które dawały łodziom szanse na najlepszy wynik. Pod uwagę należało wziąć parametry techniczne konstrukcji oraz dodatkowo regulaminowe ograniczenia np. – dany odcinek można było przepłynąć maksymalnie cztery razy.
Tech-talk to z kolei obowiązkowa konkurencja statyczna pozwalająca zaprezentować łódź przed jurorami. Jury doceniło innowacyjne rozwiązania zastosowane w Celce, takie jak produkowane przez zespół panele fotowoltaiczne, kompozytowy kadłub oraz przygotowany specjalnie na zawody nowy system sterowania hydroskrzydłami.
Sukces odniesiony na Sardynii to efekt wielu miesięcy pracy całego zespołu, ale warto podkreślić, że łodzią sterował Michał Zawisza, a tech-talk zaprezentował Paweł Geras.
Zanim Celka dotarła na Sardinia Innovative Boat Week przeszła szereg technicznych zmian. Najważniejszą było zaprojektowanie i wykonanie nowych, lżejszych i bardziej opływowych pylonów oraz hydroskrzydeł. Pylony to komponenty wykonane z włókna węglowego, które mocują hydroskrzydła do łodzi i pełnią kluczową rolę w unoszeniu się konstrukcji nad powierzchnią wody, co powoduje redukcję poboru energii i zwiększenie prędkości wodolotu. Ponadto zespół zmodernizował mechanizm sterowania lotem, co pozwoliło sternikowi pewniej utrzymywać łódź nad taflą wody.
Opiekunem naukowym koła AGH Solar Boat jest dr hab. inż. Krzysztof Sornek, prof. AGH z Wydziału Energetyki i Paliw.