Naukowcy wraz ze studentami Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej AGH zbudowali autonomiczny pojazd, będący w stanie rozpoznać znaki drogowe i przeszkody. Rola człowieka ograniczy się do pozostania pasażerem.
Autonomiczny samochód z AGH powstał w Laboratorium Pojazdów Autonomicznych AGH-Delphi pod kierownictwem dr. inż. Marka Długosza oraz dr. inż. Pawła Skrucha.
„Zaawansowaną autonomią jest poruszanie się samochodu z punktu A do punktu B bez udziału człowieka, nie powodując przy tym żadnych wypadków i przestrzegając przepisy drogowe” – wyjaśnia student Mateusz Orłowski.
„Pojazd posiada system wykrywania pieszych. W momencie wkroczenia pieszego przed samochód pojazd ma możliwość zareagowania, czyli zatrzymania” – mówi dr Marek Długosz.
Na tym etapie prototyp pojazdu elektrycznego Delphi EVE-1 wyposażony został w radar, kamerę i komputer sterujący całością. W przyszłości konstruktorzy mają zamiar uzbroić samochód w dodatkowe komponenty zapewniające mu kolejne „zmysły”. Będą to dodatkowe kamery, czujnik GPS, akcelerometr, magnetometr, żyroskop.
Koncern Delphi, będący partnerem AGH, wspiera producentów samochodów w przyspieszeniu pojawienia się na drogach pojazdów autonomicznych. W 2015 roku firma zademonstrowała możliwości technologii aktywnego bezpieczeństwa i zautomatyzowanej jazdy na najdłuższej dotychczas trasie w Ameryce Północnej. Podróż przez USA rozpoczęła się 22 marca w pobliżu mostu Golden Gate w San Francisco i zakończyła się po ośmiu dniach w Nowym Jorku, po przebyciu blisko 5 600 km bezkolizyjnej jazdy.
Długość: 2.15 m
Szerokość: 1.10 m
Wysokość: 1.25 m
Akumulator: 36V (3 x 12V) 56 Ah AGM
Silnik: elektryczny max 0.75 KW
Prędkość max: 20 km/h
Zasięg: 5 - 20 km
Waga: 350 Kg
Reportaż FAKTÓW TVN na temat samochodu autonomicznego z AGH