fot. archiwum AGH Racing
Najnowszy bolid skonstruowany przez zespół AGH Racing ma za sobą pierwszy start w międzynarodowych zawodach Formuły Student (FS), które rozegrały się w dniach 17-20 lipca na torze TT w holenderskim mieście Assen. Wystartowało w nich 50 najlepszych zespołów z całego świata.
Formula Student Netherlands (FSN) odbyły się po raz pierwszy, a ich organizatorzy to byli członkowie holenderskich zespołów Formuły Student, czyli starsi koledzy naszych studentów–inżynierów.
Zmagania jak zawsze na tego typu zawodach rozpoczęły konkurencje statyczne. Podczas Business Presentation członkowie zespołu AGH Racing przedstawili sędziom pomysł na biznes związany z budową bolidów wyścigowych. Tego samego dnia odbył się Design Event, w trakcie którego nasi studenci udowodnili swój wysoki poziom, odpowiadając na dociekliwe pytania sędziów dotyczące budowy pojazdu oraz zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Ponadto pojazd już przy pierwszej próbie pomyślnie przeszedł kontrolę techniczną.
Kolejny dzień zawodów FSN upłynął pod hasłem „Scrutineering” – to istotna część zawodów, podczas której sędziowie sprawdzają zgodność konstrukcji pojazdu z regulaminem. Pomyślne zaliczenie tego etapu pozwoliło na uruchomienie silnika i podejście do testów: tilt (pokazuje m.in. czy ciecze, które znajdują się w samochodzie nie wyciekają), noise (głośność maszyny) oraz brake test (sprawność układu hamulcowego). AGH Racing bez problemów zaliczył wszystkie kontrole i uzyskał wstęp na practice area, czyli teren treningowy.
Po południu odbyła się konkurencja statyczna Cost Report Event – sędziom przedstawiono kosztorys budowy bolidu. Wreszcie po przygotowaniach nadszedł czas na przetestowanie pojazdu. Niestety podczas jazdy doszło do awarii układu zawieszenia, ale zespół natychmiast zabrał się do pracy, aby w jak najlepszej formie przystąpić do konkurencji dynamicznych.
Poranek trzeciego dnia zawodów nasz zespół spędził w garażu – trwały tam ostatnie gorączkowe przygotowania do startu w konkurencji Acceleration, w której bolid AGH uzyskał czas 3,9 s na dystansie 75 m, co uplasowało zespół w czołówce stawki. Następnie odbył się Skid Pad, gdzie testowano zwinność pojazdu na mokrej nawierzchni oraz Autocross (najszybsze okrążenie).
Ostatni dzień wyścigu rozpoczął się od najważniejszej konkurencji, którą był długodystansowy wyścig (Endurance). Niestety, problemy z elektroniką spowodowały, że AGH Racing nie ukończył tego etapu.
Bolid AGH uplasował się na 6 miejscu w kategorii samochodów spalinowych oraz na 11 w zestawieniu ogólnym.
– Dostaliśmy wiele cennych wskazówek, które sprawią, że następnym razem będzie tylko lepiej – zapewnia Piotr Ogórek z AGH Racing.
Teraz czas na intensywne przygotowania do kolejnych zawodów. A te już niebawem – na początku sierpnia AGH Racing weźmie udział w Formula Student Czech Republic.
FSN – wyniki konkurencji statycznych: