Pierwszy elektryczny motocykl enduro z AGH, fot. E-Moto AGH
6 lipca na torach Circut de Catalunya w Barcelnie rozpoczęły się prestiżowe zawody Smart Moto Challenge. Po raz pierwszy startuje w nich elektryczny motocykl enduro opracowany przez zespół E-Moto AGH.
Motocykl jest zasilany wyłącznie energią elektryczną. Specjalne baterie o pojemności 2.6 kWh oraz silnik o mocy 8 kW umieszczony w tylnym kole pozwolą uzyskać prędkości nawet do 120 km/h. Kolejną zaletą pojazdu jest wbudowany komputer pokładowy z możliwością kontroli parametrów jazdy oraz stanu baterii, której wymiana będzie łatwa i szybka dzięki specjalnie przygotowanemu pakietowi. Zmagazynowana w nich energia będzie umożliwiać jazdę do około 100 km na drodze utwardzonej, co przenosi się na około godzinę bezproblemowego użytkowania motocykla. Konstrukcja pojazdu umożliwia także odzysk energii przy hamowaniu. Wyróżniające motor od konkurencyjnych pojazdów tego typu ma być wykorzystanie kompozytów na owiewki motocykla, jednak w kwestii ramy zespół stawia na dobrą i niezawodną stal.
Zespół E-Moto AGH skupia kilkudziesięciu studentów z czterech kół naukowych. SKN Mechaników koordynuje całość oraz zajmuje się konstrukcją, napędem i częścią mechaniczną pojazdu, SKN Hydrogenium odpowiada za układ zasilania oraz baterię, SKN Telephoners zajmuje się komunikacją bezprzewodową, a SKN SiBUD współtworzy sekcję marketingu.
Na zawodach w Hiszpanii naszą uczelnię reprezentują będzie dziewięciu zaangażowanych w projekt studentów – członków SKN Mechaników i SKN Hydrogenium, którzy studiują na Wydziale nżynierii Mechanicznej i Robotyki, Wydziale Elektrotechniki, Automatyki Informatyki i Inżynierii Biomedycznej, Wydziale Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej oraz Wydziale Energetyki i Paliw.
Ostatnie dni przed startem w SmartMoto Challenge dla inżynierów były czasem intensywnych przygotowań, który upłynął im na pracy w hali technologicznej i drobiazgowym dopracowywaniu elementów motocykla.
Trzydniowe zmagania potrwają do 9 lipca. Część dynamiczna konkurencji rozgrywa się na trasach toru wyścigowego Circut de Catalunya, gdzie corocznie odbywa się wyścig o Grand Prix Hiszpanii. W tym roku do zawodów zakwalifikowano drużyny z Rosji, Ukrainy, Hiszpanii i Polski. Będzie ich w sumie 12. Nasz kraj reprezentuje także Politechnika Wrocławska.
Zadaniem rywalizujących zespołów studenckich było skonstruowanie elektrycznego motocykla, który następnie wystartuje w konkurencjach statycznych i dynamicznych. W ramach tych pierwszych ocenie podlegają wizualne aspekty pojazdu, wykorzystane technologie, biznesplanu oraz dokumentacja techniczna konstrukcji. Natomiast konkurencje dynamiczne polegają na ocenie parametrów motocykla, takich jak przyspieszenie czy zwrotność podczas przejazdu slalomem. Zwieńczeniem zawodów będzie przejazd na motocyklach po specjalnie przygotowanym torze, co stanowi część konkurencji dynamicznych. Za każdą ocenioną kategorię przyznawane są punkty – do zdobycia jest ich maksymalnie 1000, po 500 dla obu grup konkurencji.
W tym roku do rywalizacji startują motory terenowe. W ubiegłych latach były to rowery elektryczne, skutery oraz motocykle do jazdy po mieście, gdyż celem wydarzenia jest zwrócenie uwagi na rozwój elektromobilności.