fot. archiwum E-Moto AGH
Start w zawodach SmartMoto Challenge we Wrocławiu przyniósł zespołowi E-Moto AGH nagrodę za najlepiej prezentujący się motocykl (The Best Body Design) oraz za najlepszą szybkowymienialną baterię o dużej pojemności (The Best Battery Package Solution). Pojazdy skonstruowane przez studentów AGH zajęły trzecie miejsce w klasyfikacjach generalnych: tegoroczny „Staszic” w kategorii do 30 kW mocy nominalnej silnika, a motocykl, który miał premierę w zeszłym roku, w kategorii do 8 kW.
Zespół E-Moto przygotowywał się do startu w SmartMoto Challenge Wrocław od powrotu z zawodów w Barcelonie. Studenci z SKN Mechaników, SKN Hydrogenium oraz SKN Spectrum poprawiali niektóre elementy oraz naprawiali usterki w obydwu motocyklach.
Właściwą rywalizację w zawodach poprzedziło ważenie maszyn oraz testy sprawdzające zgodność konstrukcji z regulaminem. Pierwszego dnia zawodów odbyły się konkurencje statyczne (prezentacja biznesplanu oraz dokumentacji technicznej) oraz jedna z konkurencji dynamicznych – przyspieszenie, w której zeszłoroczny motocykl AGH uplasował się na drugim miejscu.
Kolejnego dnia na terenie kampusu Politechniki Wrocławskiej rozpoczął się towarzyszący zawodom Festiwal Elektromobilności. Wydarzenie zapewniło wszystkim uczestnikom wiele atrakcji, między innymi jazdy testowe samochodami oraz skuterami elektrycznymi. Odbył się także ekscytujący test przyspieszenia+, w którym „Staszic” okazał się bezkonkurencyjny.
Ostatni dzień zawodów był prawdziwym testem dla wszystkich maszyn. Na bardzo wymagającym torze Kilimandżaro we Wrocławiu zorganizowane zostały dwie konkurencje: enduro track, polegający na przejechaniu jednego okrążenia po torze oraz endurance, w którym na zmianę dwóch kierowców musiało pokonać po pięć okrążeń toru bez zatrzymania czasu. Mimo kilku upadków obydwa motocykle studentów AGH ukończyły wszystkie konkurencje. Przygotowana przez organizatorów trasa była bardzo wymagająca technicznie, dlatego zarówno pojazdy, jak i kierowcy musieli być bardzo dobrze przygotowani. Tego dnia motocykle brały także udział w slalomie, który „Staszic” ukończył na pierwszym miejscu w swojej kategorii.
Zawody SmartMoto Challenge Wrocław odbyły się w dniach 24-26 sierpnia 2018 r., a ich głównymi organizatorami byli członkowie Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej. Było to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce – dotychczas zawody SmartMoto Challenge odbywały się jedynie w Barcelonie i Moskwie. Do rywalizacji zgłoszono po dwa motocykle z Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Wrocławskiej i moskiewskiego RUDN University, a także jeden pojazd z Politechniki Śląskiej. W kategorii do 8 kW zwyciężył motocykl z Politechniki Śląskiej PolSI, a w kategorii do 30 kW LEM Wrocław z Politechniki Wrocławskiej.
W zawodach typu SmartMoto Challenge biorą udział studenckie zespoły złożone z młodych konstruktorów, których głównym zadaniem jest samodzielne zaprojektowanie i zbudowanie motocykla elektrycznego. Przed zawodami organizatorzy podają, jaką funkcję musi pełnić pojazd. Dwa lata temu uczestnicy musieli przygotować motocykl elektryczny przeznaczony dla policji, tym razem motywem przewodnim zawodów były motocykle crossowe. Projektując swój pojazd, studenci musieli m.in. uwzględnić ramę, poszycie, zawieszenie, układ hamulcowy, sterowanie oraz zasilanie.
Głównym celem współzawodnictwa jest wykorzystanie wiedzy zdobytej na studiach w prawdziwym przemysłowym projekcie. Podczas zawodów oceniane są bowiem nie tylko osiągi motocyklu, lecz także umiejętności drużyny w aspektach biznesowych.