W ramach Projektu Tadżykistan studenci AGH edukowali swoich tadżyckich rówieśników w zakresie energii odnawialnej, fot. Magdalena Stawinski
W Tadżykistanie aż 70% mieszkańców zmaga się z przerwami w dostępie do energii elektrycznej. Studenci AGH postanowili to zmienić. W ramach Projektu Tadżykistan edukowali swoich tadżyckich rówieśników w zakresie energii odnawialnej. Najpierw poprzez kurs online w temacie fotowoltaiki, a następnie podczas wizyty w Duszanbe, gdzie zbudowali wspólnie lampę solarną.
Projekt Tadżykistan to inicjatywa czwórki studentów z Wydziału Energetyki i Paliw – Joanny Maraszek, Anny Ścierskiej, Joanny Dubielewskiej i Huberta Stinii, którzy postanowili ze swoimi tadżyckimi rówieśnikami podzielić się wiedzą z zakresu odnawialnych źródeł energii i tym samym wpłynąć na sytuację niedoboru energii elektrycznej w środkowej Azji.
W marcu 2017 roku studenci z AGH rozpoczęli roczny kurs online, podczas którego przedstawili zasady działania fotowoltaiki dwudziestu najzdolniejszym żakom z Tajik Technical University w Duszanbe, stolicy kraju. W ramach zdalnych zajęć tłumaczyli między innymi jak skonstruować lampę uliczną zasilaną energią słoneczną.
Ostatnim etapem Projektu Tadżykistan była wizyta studentów z AGH w Duszanbe. W stolicy Tadżykistanu przedstawiciele projektu spotkali się ze swoimi rówieśnikami, przybliżyli możliwości zastosowania ogniw paliwowych i na podstawie przekazanej wcześniej wiedzy, zbudowali wspólnie lampę solarną. Urządzenie, wraz z dołączonym systemem pomiarowym, będzie dla tadżyckich żaków realnym przykładem działania fotowoltaiki oraz innowacyjnym narzędziem podczas zajęć laboratoryjnych.
– Podczas zajęć najbardziej zachwyciło nas zaangażowanie studentów i chęć pozyskiwania wiedzy, którą się z nimi dzieliliśmy. Tak naprawdę to spotkanie uświadomiło nam, jak wiele możemy osiągnąć, gdy postawimy na współpracę. I tę współpracę zamierzamy kontynuować – mówi pomysłodawczyni projektu Joanna Maraszek. – Najważniejsze w naszym przedsięwzięciu było rozszerzenie perspektywy, z której tadżyccy studenci patrzą na energetykę. I to w 100% się udało – podkreśla koordynator warsztatów Hubert Stinia.
Aby osiągnąć długofalowy wpływ na tadżycką społeczność, projekt będzie kontynuowany w tamtejszych szkołach podstawowych. Wyszkoleni studenci z Tajik Technical University poprowadzą z dziećmi zajęcia z zakresu energii odnawialnej i podstaw inżynierii. Użyją do tego zestawów LEGO Lab, które podarowali im koordynatorzy Projektu Tadżykistan.