Przejdź do treści Przejdź do stopki
Studenci - aktualności

HELPI wesprze studentów ze szczególnymi potrzebami

Kolorowe zdjęcie ilustracyjne przedstawiające drewniane figurki imitujące postacie ludzkie. Jedna figurka – w kolorze niebieskim – jest postawiona w środku kręgu złożonego z kilkunastu figurek w kolorze beżowym. Każda beżowa figurka połączona jest z figurką niebieską białą linią biegnącą po podłożu.

HELPI wesprze studentów ze szczególnymi potrzebami

AGH uruchomiła HELPI – nowoczesny system wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami. Nowa platforma jest intuicyjna, prosta w obsłudze i przyjazna dla użytkowników. Umożliwia szybkie uzyskanie pomocy, lepszy kontakt z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych AGH, a także możliwość załatwiania spraw i formalności bez konieczności wizyty w tej jednostce. Nad HELPI pracowały wspólnie dwie jednostki AGH: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Centrum Rozwiązań Informatycznych.

Dzięki HELPI student może m.in. składać wnioski online, umówić spotkania z konsultantami lub uzyskać wsparcie psychologiczne w sytuacjach kryzysowych i wyznaczyć termin konsultacji. Szereg dostępnych funkcjonalności usprawnia komunikację na linii student – BON AGH, ułatwia dostęp do pomocy świadczonej przez jednostkę, a ponadto automatyzuje procesy związane z obsługą studenta.

Korzystając z wieloletniego doświadczenia pracowników BON AGH, przy projektowaniu nowego systemu wzięto pod uwagę trzy obszary, w których wprowadzono istotne zmiany:

  • Składanie wniosków/załatwianie spraw formalnych
    Cały mechanizm związany ze składaniem, rozpatrywaniem i zatwierdzaniem wniosków został sprowadzony do prostej e-usługi. Wystarczy, że studenci, którzy będą chcieli zapisać się na zajęcia sportowe, zarezerwować miejsce w akademiku, zgłosić potrzebę wsparcia asystenta albo wziąć udział w innych wydarzeniach organizowanych przez BON AGH, wypełnią wniosek w HELPI. Cały proces jest w pełni transparentny – użytkownik może w każdej chwili sprawdzić, jaki jest status jego wniosku, ma możliwość wprowadzenia poprawek (np. jeśli dokument jest niepełny lub zawiera błędy), a o każdej zmianie zostaje poinformowany elektronicznie.
     
  • Kontakt z konsultantami
    Osoba, która chciałaby uzyskać pomoc w BON AGH powinna skontaktować się z opiekunem odpowiadającym za dany rodzaj niepełnosprawności. Dzięki HELPI komunikacja staje się prostsza. Studenci mogą umówić się na konsultację o dogodnej dla siebie i pracownika porze; posiadają też swobodny dostęp do kalendarza spotkań konsultantów, co obniża ryzyko kolizji terminów. Platforma daje swoim użytkownikom możliwość wyboru formy spotkania – w zależności od preferencji danej osoby konsultacja odbywa się online lub osobiście w biurze BON AGH.
     
  • Spotkania z psychologami
    Bardzo ważnym aspektem działalności biura jest pomoc studentom w kryzysie psychicznym. W takich przypadkach kluczową rolę odgrywa czas, dlatego dopilnowano, by wprowadzić do systemu rozwiązania, które ułatwią korzystanie z porad psychologicznych. Przy pomocy HELPI użytkownicy mogą umówić się na spotkania stacjonarne ze specjalistami BON AGH. Zapewni im to pełen komfort korzystania z tego typu pomocy, co jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że doświadczenie kryzysu psychicznego niestety nadal często wiąże się ze stygmatyzacją ze strony otoczenia.

Studenci często wstydzą się prosić o konsultacje psychologiczne drogą formalną. Czasami nawet wysłanie prostej wiadomości e-mail w tej sprawie może stanowić spore wyzwanie. Poprzez HELPI skontaktują się z BON AGH i umówią spotkanie bez narażania się na stygmatyzację ze strony najbliższego otoczenia – podkreśla psycholog Agnieszka Szewczyk-Zakrzewska.

HELPI spotkało się z pozytywnym przyjęciem społeczności akademickiej, która uczestniczyła w testowaniu i wdrożeniu systemu.

Bez problemu mogłem znaleźć to, czego potrzebowałem. Połączenie z USOS oszczędziło mi zarówno konieczność uzupełniania danych osobowych, jak i danych z orzeczenia niepełnosprawności – mówi Krzysztof Kordal, student IV roku Automatyki i Robotyki na Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej.

Marcin Ryszka, absolwent Wydziału Zarządzania, a obecnie pracownik AGH w Centrum Rozwiązań Informatycznych, również ceni sobie funkcjonalność HELPI.

– Jako jedna z pierwszych na uczelni osób z problemami narządu wzroku często napotykałem na różnego rodzaju trudności w codziennym funkcjonowaniu. Banalna sprawa stanowiła ogromne wyzwanie logistyczne. Jestem dumny i szczęśliwy, że powstała platforma, dzięki której wiele spraw student może załatwić online. Pracując nad jej powstaniem, żałowałem, że takiego produktu nie było w AGH, kiedy byłem jeszcze studentem – mówi.

Oprócz usprawnienia obsługi studentów system przyczynia się do podniesienia świadomości na temat niepełnosprawności wśród kadry AGH. Anna Listopad z CRI AGH tak wspomina początki pracy nad HELPI.

Pamiętam niepewność, czy bez dobrej znajomości problemów osób z niepełnosprawnościami uda nam się stworzyć funkcjonujący na wielu płaszczyznach produkt dostępny cyfrowo. Myślę, że praca nad projektem otworzyła wszystkim oczy na sprawę oczywistą, ale często bagatelizowaną – wśród nas są ludzie, dla których najzwyklejsza czynność może okazać się trudną do pokonania górą.

Warto podkreślić, że oferowane przez HELPI funkcjonalności nie są skierowane wyłącznie do osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. Systemem mogą posługiwać się również osoby, których problemy zdrowotne tylko okresowo zmieniają ich sposób funkcjonowania w AGH.

E-usługa została skonstruowana w oparciu o zasady dostępności cyfrowej zgodne z normą WCAG 2.1. HELPI działa na wszystkich nośnikach, jest kompatybilne z najpopularniejszymi przeglądarkami internetowymi i specjalistycznym oprogramowaniem takim jak aplikacje służące do odczytu ekranu. Jest także zintegrowany z platformą USOS, dzięki czemu automatycznie importuje aktualne dane użytkownika, oszczędzając tym samym czas spędzony na ich ręcznym uzupełnianiu.

AGH wychodzi naprzeciw problemom studentów i wprowadza nowoczesne rozwiązania. Platforma HELPI dołączyła do innowacji takich jak specjalistyczna tyflomapa, czy opracowywana właśnie nawigacja, która ułatwi poruszanie się po kampusie osobom niewidomym/niedowidzącym. Inicjatywy podobne do HELPI to kolejny krok na drodze zwiększania dostępności AGH dla osób ze szczególnymi potrzebami. Sam system jest też elementem realizacji celu strategicznego uczelni otwartej dla studentów, ich rozwoju zawodowego i realizacji pasji.

System dostępny jest pod adresem: https://helpi.agh.edu.pl

Stopka