Od lewej: Konrad Marszalik, Anna Matera, dr inż. Paweł Bogacz
W marcu tego roku tygodnik „Wprost" opublikował najnowszy ranking szkół wyższych. Wynika z niego, że Akademia Górniczo-Hutnicza jest na trzecim miejscu wśród 50 uczelni wyższych, których absolwenci są najbardziej poszukiwani przez pracodawców.
Twórcy rankingu wyodrębnili 14 najpopularniejszych grup kierunków i utworzyli listę 50 szkół wyższych, które uzyskały najwięcej wskazań pracodawców. Akademia Górniczo-Hutnicza zajęła pierwsze miejsca w grupach kierunków: energetyka, elektroenergetyka, sieci i systemy energetyczne oraz górnictwo i geologia. W grupach: elektronika, elektrotechnika oraz mechanika, budowa maszyn, automatyka, robotyka nasza uczelnia została sklasyfikowana na drugiej pozycji. Trzecie miejsca przypadły grupom kierunków: ekonomika transportu i logistyka, informatyka i telekomunikacja oraz zarządzanie i inżynieria produkcji. W kategoriach: chemia oraz inżynieria i ochrona środowiska nasza uczelnia uplasowała się na pozycji czwartej.
W związku z wynikami tego rankingu postanowiliśmy przybliżyć Państwu ciekawy projekt studentów AGH z Koła Naukowego Zarządzanie pt. „Absolwent AGH – Liderem na rynku pracy”. Nasi studenci uznali, że warto zbadać, jakich kompetencji oczekują pracodawcy od absolwentów Akademii Górniczo-Hutniczej. Na przeprowadzenie tego projektu SKNZ uzyskało patronat władz rektorskich i otrzymało Grant Rektorski AGH.
– Poprzez ankiety chcemy się dowiedzieć, co my jako studenci musimy zrobić, abyśmy spełniali wymogi przyszłych pracodawców. Konkurencja na rynku pracy jest duża, a absolwenci wyższych uczelni mają opinię osób niedostatecznie wykształconych. Mam nadzieję, że dzięki naszemu projektowi dowiemy się bezpośrednio od pracodawców, jakich umiejętności oczekują od swoich pracowników – mówi student Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii Konrad Marszalik, który jest koordynatorem projektu „Absolwent AGH – Liderem na rynku pracy”.
Ankietę i listę mailingową studenci stworzyli rok temu. Sądzili oni, że ankieta internetowa to najprostsza droga do poznania opinii pracodawców. Okazało się, że spośród blisko tysiąca ankiet wróciło prawidłowo wypełnionych tylko około dwudziestu. Powstał więc pomysł, aby do firm docierać bezpośrednio. Świetną okazją do przeprowadzenia badania okazały się Targi Pracy zorganizowane w Akademii Górniczo-Hutniczej i hali Wisły.
W ankiecie znalazły się bardzo różne pytania: od podstawowych, czy i dlaczego dany pracodawca zatrudnia studentów i absolwentów AGH, znajomości jakich języków obcych wymaga, jakich oczekuje umiejętności miękkich i twardych, których programów używa się w danej firmie i jaki stopień ich znajomości jest wymagany. – Patrząc na to jak szybko biegnie do przodu świat, chcieliśmy sprawdzić jakiego typu programy są najczęściej użytkowane w przedsiębiorstwach, również po to by podpowiadać, w którym kierunku powinna iść uczelnia, jeśli chodzi nauczanie tych narzędzi – uważa Konrad Marszalik.
Studenci z Koła Zarządzanie przeprowadzili ponad 50 ankiet, które zostały skierowane do różnych przedsiębiorców, z wielu branż związanych z profilem nauczania w AGH, m.in. do firm informatycznych, elektronicznych, związanych z górnictwem i hutnictwem. Ankietę pomógł ułożyć opiekun koła dr inż. Paweł Bogacz z Katedry Ekonomiki i Zarządzania w Przemyśle.
- Misją AGH jest kształcenie kadr dla przemysłu. Wymagania przemysłu stale się zmieniają i są coraz większe, a my jako uczelnia powinniśmy się do tych potrzeb dostosowywać. Obecnie student musi być tak wykształcony jak tego oczekuje rynek pracy. Podejmując się zbadania tych oczekiwań chcieliśmy sprawdzić w jakim stopniu profil nauczania w AGH jest dopasowany do potrzeb rynku i znaleźć odpowiedź na pytania co i jak powinniśmy jeszcze zmienić, aby nasi studenci otrzymali wiedzę i umiejętności na miarę oczekiwań pracodawców. Jesteśmy pewni, że już nawet wstępne wyniki badania dają odpowiedzi na powyższe kwestie i wskazują w podstawach kierunki dalszych działań. Zaliczyłbym do nich przede wszystkim większą otwartość na współpracę z praktykami z poszczególnych branż przemysłu oraz firm informatycznych w zakresie nauczania narzędzi do zarządzania produkcją i jakością, skupienie się na językach obcych oraz budowę umiejętności pracy zespołowej, przy równoczesnym zastosowaniu metodologii zarządzania projektami – tłumaczy dr inż. Paweł Bogacz.
Na pytanie „Dlaczego firmy zatrudniają absolwentów AGH?” 43 proc. wybrało odpowiedź, że mają oni odpowiednią wiedzę merytoryczną, 34 proc., że potrafią wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności w praktyce, 20 proc., że mają odpowiednią wiedzę praktyczną.
W ankiecie pojawiło się też pytanie, które cechy najlepiej charakteryzują idealnego kandydata do pracy? (wykres 1)
Spośród najważniejszych umiejętności miękkich, 19 proc. pracodawców uważa za najważniejszą umiejętność współpracy w grupie, 18 proc. stawia na komunikatywność, a 16 proc. na inicjatywę. (wykres 2 i 3)
Jeśli chodzi o znajomość języków obcych, 42 proc. pracodawców uważa, że absolwenci AGH znają odpowiednią ilość języków obcych. (wykres 4)
Spośród dziesięciu kryteriów przy rekrutacji absolwentów pracodawcy stawiają na pierwszym miejscu odpowiednią wiedzę merytoryczną. (wykres 5)
– Mamy nadzieję, że dzięki naszej pracy włożonej w ten projekt wszyscy koledzy i koleżanki ze studiów będą mieli świadomość, czego oczekują od nich przyszli pracodawcy. Chcielibyśmy, aby wyniki, jakie otrzymaliśmy, dotyczące praktycznego przygotowania studentów do obsługi wymaganych przez firmy programów, zwróciły uwagę władz naszej uczelni – mówi Anna Matera, koordynator projektu „Absolwent AGH…”, studentka WGiG.
– Po przeanalizowaniu ankiet powstanie raport, który chcemy przedstawić władzom uczelni i rozprowadzić wśród studentów. Mamy nadzieję, że nasza praca pomoże poprawić ewentualne rozbieżności między programem nauczania a oczekiwaniami pracodawców w stosunku do zatrudnianych absolwentów – mówi Konrad Marszalik.
- Jesteśmy otwarci na dalsze działania i chcemy pomóc naszej Alma Mater w określeniu jak najlepszego kierunku i sposobów doskonalenia jakości kształcenia. Naszym zdaniem, kolejnym krokiem powinno być przeprowadzenie znacznie bardziej szczegółowych badań branżowych, by rozpoznać detalicznie potrzeby w zakresie poszczególnych kierunków studiów - dodaje dr Bogacz.
Tekst: Ilona Trębacz