Na stronie Zespołu Przetwarzania Sygnałów działającego na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji AGH można spotkać się z Klaudią – Wirtualnym Doradcą, który w przystępny sposób opowie o AGH, pracach zespołu oraz o kierunku inżynieria akustyczna.
Dr inż. Bartosz Ziółko oraz student inżynierii akustycznej Paweł Jaciów we wykorzystali system dialogowy firmy Stanusch Technologies do opracowania Wirtualnego Doradcy informującego o AGH. Dr B. Ziółko i Paweł Jaciów postanowili zakładkę „Najczęściej zadawane pytania” zamienić na Wirtualnego Doradcę, który będzie informował m.in. o tym czym zajmuje się zespół. - Nasze zadanie polega na opracowaniu scenariuszy rozmowy - wyjaśnia Paweł. System dialogowy bazuje na zespole algorytmów, które umożliwiają rozmowę człowieka z komputerem. Użytkownik zamiast szukać odpowiedzi w sekcji FAQ wpisuje pytanie, na które chce uzyskać odpowiedź i w zależności od tego czy w bazie istnieje takie pytanie Wirtualny Doradca odpowiada lub sugeruje zadanie innego pytania. Klaudia, bo tak ma na imię doradca, na początek proponuje kilka grup tematycznych, które wyświetlają się na ekranie i są to: Akademia Górniczo-Hutnicza, Zespół Przetwarzania Sygnałów oraz inżynieria akustyczna. - Pojawiają się także tematy powiązane z uczelnią jak np. historia uczelni, AGH w liczbach, infrastruktura, inwestycje, kampus akademicki, baza naukowo-dydaktyczna czy baza sportowa – mówi dr inż. Ziółko. Na pytania niezwiązane z uczelnią czy inżynierią akustyczną doradca nie odpowiada, ale stara się udzielić sensownych odpowiedzi podtrzymujących rozmowę i zachęcających do konwersacji na zaproponowane tematy. Jak podkreśla dr. inż. B. Ziółko komunikacja użytkowników z wirtualnym doradcą to nie tylko źródło informacji o uczelni, ale także pokazanie przyszłym studentom jak działają tego typu rozwiązania i nad czym mogą pracować jako studenci inżynierii akustycznej. - Spora część osób, które rozpoczynają studia na tym kierunku, nie przypuszcza, że tak wiele będzie mieć do czynienia z informatyką czy programowaniem. Pojawiają się np. muzycy, którzy już od pierwszego roku trafiają na wymagające przedmioty z programowania, przetwarzania sygnału czy technologii mowy – wyjaśnia dr. inż. B. Ziółko. Praca z wirtualnym doradcą i praktyka zawodowa jaką odbywa Paweł pokazuje na żywym organizmie czym może być inżynieria akustyczna.
Wirtualnemu Doradcy najlepiej zadawać jak najbardziej naturalne pytania, takie jakie zadalibyśmy żywemu człowiekowi w punkcie informacyjnym. Istotą systemów dialogowych, w tym wirtualnego doradcy jest to, że nie trzeba uczyć się jego obsługi. Podstawą są tzw. słowa klucze. - Nasze zadanie polegało na wprowadzeniu bardzo różnych pytań, które mogą pojawić się ze strony użytkowników. Następnie system je przetwarza i odmienia słowa klucze przez wszystkie przypadki – mówi Paweł. Jak do tej pory wprowadziliśmy kilkaset pytań, na które Klaudia może odpowiedzieć. Wirtualny Doradca to rozwiązanie, które wprowadza coraz więcej firm umożliwiając tym samym swoim użytkownikom symulację rozmowy i uzyskanie interesujących go informacji. – Wirtualny Doradca Klaudia ma raczej pokazać możliwości tego rodzaju narzędzi, a także przybliżyć jeden z aspektów inżynierii akustycznej – podsumowuje dr inż. B. Ziółko. Najważniejsze w pracy nad wirtualnymi rozwiązaniami jest aktualizowanie informacji raz wprowadzonych. Wiele danych dynamicznie się zmienia co wymaga śledzenia na bieżąco pojawiających się pytań i udzielnych przez doradcę odpowiedzi. - Pytania, które zadają użytkownicy uważnie analizujemy i staramy się ulepszać scenariusze rozmowy, aby w jak największym stopniu spełniały oczekiwania użytkowników – wyjaśnia Paweł. Podkreślają również, że jako Zespół Przetwarzania Sygnałów cały czas podejmują się nowych zadań i projektów z zakresu analizy mowy, systemów dialogowych czy przetwarzania dźwięków w grach komputerowych oraz czekają na studentów, którzy chcą spróbować swoich sił w tych właśnie zagadnieniach.
Anna Żmuda